Effektiv kommunikation

Finns det ett framgångsrecept för att skapa effektiv kommunikation? Enligt marknadsföringsexperterna James Hurman och Peter Field gör det faktiskt det, och det lyder: satsa fokuserat och kreativt.

Hurman och Field analyserade drygt 1 000 nominerade och vinnare av utmärkelser i Cannes Lions, världens största prisgala för marknadsföring, drygt 3 500 case från WARC, World Advertising Research Center, och drygt 200 case från IPA, Institute of Practioners in Advertising.

Först mätte man hur väl kampanjernas effektmål hade uppnåtts i tre steg.

  1. Grundläggande kampanjmål
  2. Attitydförändringar
  3. Affärsresultat

Det visade sig att de lyckade kampanjerna hade några saker gemensamt: de drevs under lång tid, i många kanaler, med en fokuserad budget och ett stort mått av kreativitet i genomförandet. Hurman och Field kallar det Creative Commitment. Ju mer du satsar på en, flera eller alla de fyra faktorerna, desto större chans att lyckas.

Om du gör allt rätt kan du avancera på The Creative Effectiveness Ladder, där du i idealfallet tar dig ända till det sjätte steget.

The Creative Effectiveness Ladder

  1. Influential idea
  2. Behaviour breakthrough
  3. Sales spike
  4. Brand builder
  5. Commercial triumph
  6. Enduring icon

”Kampanjer som vinner priser för kreativitet är inte automatiskt effektiva. Det vi vill förmedla är att effekten hos en genomtänkt strategi kan förstärkas och laddas till max med kreativitet i prisvinnarklass.”

/James Hurman.

”De senaste fem åren har kommunikations- och reklambranschen succesivt minskat sin Creative Commitment, vilket ger betydande negativa resultat på return on investment. Vi uppmanar kunder och byråer att vända trenden, både för att förbättra effektiviteten och för att höja kommunikationsbranschens status.”

/Peter Field

Dags att låta din byrå släppa lös sin kreativitet i din nästa kampanj? Allt talar för det.

Ladda ner rapporten The Creative Effectiveness Ladder.