Idag har de flesta företag tagit steget ut i de sociala kanalerna. Det är bra men det finns oftast stora möjligheter att förbättra innehållet så att det tydligare ger den effekt ni önskar.

Här kommer fem budord till er som vill göra rätt från grunden.

Vår kreatör Emma Zimdahl ger sina bästa tips!

1. Bestäm syfte

För att kommunicera bra behöver du bestämma vad du vill uppnå. Har din organisation som mål att positionera sig, stärka arbetsgivarvarumärket, skapa förståelse, ändra åsikter eller sälja produkter?

Prioritera!

2. Sätt målgrupp

Vem behöver du nå för att lyckas? Försök att tänka både stort och smått och utgå gärna från intressen. Exempelvis  florist, globetrotter, vegan. Därefter kan du titta på beskrivande faktorer som kvinna, 30 år, singel, Umeåbo.

När är hon aktiv i vilka kanaler?  Vad drivs hon av? Digitala kännetecken och beteende? Gör en bedömning och se det som en riktig person.

3. Vad vill de ha?

Av vilken anledning vill de följa dig? Inspiration, jobb, en inblick bakom kulisserna, ny kunskap,  produktnyheter eller kanske rabatter?

4. Var når du dem?

Utgå från målgruppen och innehållet de önskar. Var hittar du dem? Lär känna olika kanaler för att se var ditt innehåll passar. Kolla gärna exempelvis soi2017.se för bra statistik kring vem som använder vilka medier och hur.

5. Börja!

Ett bra sätt att komma igång är att skapa en kalender och börja planera ditt innehåll. Vi vet ju att julen, påsken, våren och alla hjärtans dag kommer. Kan du ta vara på det? Och vad händer däremellan?