Det är ovärt att prata med alla. Ingen kommer uppleva att du pratar med dem. 

Vår strateg Peter Westermark ger fem tips till dig som vill hitta rätt publik!

1. Skaffa råbra data.

Eller åtminstone så bra som det bara går. Det kan vara en egen mätning eller sånt som går att hämta på öppna källor.

2. Ta reda på vad det inte säger.

Gråzoner och begränsningar finns alltid. Ta reda på var svagheterna finns i ditt material så gör du bättre vägval. Du kommer aldrig veta allt, men se till att veta vad du inte vet.

3. Och vad det säger.

Kanske är det mest intressanta vad materialet säger om dom som inte är intresserade längre. Vad gör dom nu för tiden? Varför hör dom aldrig av sig? Det var alldeles för längesen ni sågs.

4. Intresset ljuger aldrig.

Det är oftast mer effektivt att dela upp dina målgrupper utifrån deras intressen och beteenden istället för ålder och kön. Det senare är ändå bra att ta reda på. Då kan du storleksbestämma varje grupp.

5. Våga välja.

Det är ovärt att prata med alla. Ingen kommer uppleva att du pratar med dem. Skapa personas, men om inte gärna levande beskrivningar av gruppen som helhet. Då blir det enklare att skapa riktigt vass och intresseväckande kommunikation.